Šiais metais baudos už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus buvo didintos jau du kartus. Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko Gintaro Aliksandravičiaus, sugriežtinus atsakomybę už KET pažeidimus, jų skaičius paprastai sumažėja. Tačiau situacija Lietuvos keliuose rodo, kad lietuviai vis tiek pažeidinėja taisykles ir daro tai negalvodami apie pasekmes.
Šių metų kovo 1 d. įsigaliojo naujos baudos už daigelį KET pažeidimų, tame tarpe ir už žmonių vežimo taisyklių pažeidimą. Tokiems vairuotojams numatyta nuo 300 iki 500 litų bauda arba (ir) teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno mėnesio iki trijų mėnesių.
Rinkos tyrimų bendrovė „GfK CR Baltic“ tinklalapio Autoledi.lt užsakymu birželio mėn. atliko apklausą internete apie dažniausius Kelių eismo taisyklių pažeidimus. Apklausoje dalyvavę vairuojantys tėvai buvo apklausti apie automobilinių saugos kėdučių naudojimą.
Kaip teigie Autoledi.lt projekto vadovė Ieva Kukevičienė, Lietuvoje vis dar yra tėvų, kurie net ir mažamečius automobilyje veža nesaugiai.
„Kaip ir anksčiau atlikta vairuojančių tėvų apklausa, ši apklausa patvirtino, jog net ir mažamečių vaikų saugumu automobilyje vis dar rūpinasi ne visi tėvai, - teigia I.Kukevičienė, - Mažametis vaikas ypač pažeidžiamas eismo įvykio metu, tačiau net ir vaikus iki vienų metų automobilių kėdutėse veža ne visi. Jas naudoja 86 proc. šio amžiaus vaikus turinčių tėvų. Tačiau net 12 proc. tėvų, turinčių tokio amžiaus vaikų, nenaudoja vaikiškos saugos kėdutės, nes nesupranta jos svarbos.“
Pagal KET saugos kėdutes būtina naudoti iki 3 metų. Tačiau apklausos duomenys parodė, jog ir šis taisyklių punktas paisomas ne visuomet. 91 proc. 1–3 metų vaikus turinčių tėvų visuomet sodina vaikus į vaikiškas saugos kėdutes, tačiau 5 proc. šio amžiaus vaikus turinčių tėvų nenaudoja vaikiškos saugos kėdutės, nes vaiką jau sega automobilio saugos diržais. Tai yra per anksti, nes automobilio saugos diržai pritaikyti tik suaugusiesiems. Na, o 3 proc. mano, kad kėdutės jau nebereikia.
„Lietuvoje tėveliai nesirūpina ir vyresnių nei 3 metų vaikų saugumu automobilyje. Trimečiui prisegimas tik automobilio saugos diržais netinka, nes jis per mažas, o eismo įvykio atveju tai gali baigtis tragedija. Remiantis saugumo testais vaiką jam pritaikytoje pagal ūgį ir svorį saugos kėdutėje rekomenduojama vežti kuo ilgiau, tai patvirtina ir tai, jog saugos kėdutės yra skirtos vaikams, sveriantiems iki 36 kg – t.y. apytikriai iki 12 metų“ - pasakoja I.Kukeviečienė.
Apklausa parodė, kad 4–6 metų amžiaus vaikus automobilinėse kėdutėse veža 39 proc. šio amžiaus vaikus turinčių tėvų. 47 proc. iš jų nenaudoju vaikiškos saugos kėdutės, nes vaiką segu automobilio saugos diržais, o 11 proc. nenaudoju vaikiškos saugos kėdutės, nes mano, kad mano saugos kėdutės jau nereikia.
7–12 metų vaikus į automobilines kėdutes sodina vos penktadalis šio amžiaus vaikus turinčių tėvų. Kiti šio amžiaus grupės vaikus turintys tėvai mano, kad jų vaikams kėdutės nebereikia ir sega juos automobilio diržais. Taip mano 56 proc. 7-12 metų vaikus auginančių tėvų, o 5 proc. jų tiesiog neišgali jos nusipirkti.
Lietuvos automobilininkų sąjungos atstovė, akcijos „Apsaugok vaiką nuo pavojų kelyje!“ iniciatorė Eglė Kestenienė tvirtina, kad yra labai daug suaugusiųjų, nesuvokiančių neteisingai prisegto (arba visai neprisegto) vaiko vežiojimo automobilyje grėsmės.
„Lietuviai vis dar nepaiso KET, nurodančių, kaip saugiai automobilyje vežti vaikus. Tai būtų galima paaiškinti ir atsakomybės stoka. Juk vaikas – potenciali auka, galinti smarkiai nukentėti net ir vos stabtelėjus, – teigia E. Kestenienė. – Bet tie patys tėvai, nenaudojantys saugos kėdučių, manau, žiemą neleidžia pusnuogių vaikų į lauką (gal sušals, o gal ne), neleidžia žaisti su ugnimi (gal apdegs, o gal ir ne).“
„Vežti vaiką be saugos kėdutės ar prisegtą nepritaikytu diržu tokia pat rizika: gal nukentės, o gal ne, – teigia E. Kestenienė. – Tačiau visiems pravartu nepamiršti paprasto dalyko: įvykus nelaimei, laiko atgal nepasuksite. Tokio aplaidumo priežastis – realios grėsmės nesuvokimas ir todėl reikia dar daugiau dirbti su esamais ir būsimais tėvais ir ugdyti suvokimą, kad saugos kėdutė yra privalomas daiktas, jei šeimoje yra vaikas ir jis vežiojamas automobilyje. Ir tai ne mados dalykas, o tiesiog vieta automobilyje pritaikyta vaikui pagal ūgį. Be to, automobilių kėdutes (ar paaukštinimus) naudoti patartina kuo ilgiau kaip tik dėl vaiko saugumo.“
KET nustatyta:
Ant priekinės sėdynės: Jaunesnius kaip 12 metų ir žemesnius kaip 150 cm vaikus draudžiama vežti ant priekinės lengvojo automobilio, autobuso sėdynės ar krovininio automobilio kabinoje. Leidžiama tik tuo atveju, jei vaikas sėdi specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose atitinkamos grupės sėdynėse.
Ant galinės sėdynės: Jaunesnius kaip 3 metų vaikus leidžiama vežti ant galinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse ir taip turi būti vežami visi šio amžiaus vaikai be išimčių. 3 metų ir vyresnius vaikus leidžiama prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems, arba naudoti kitas prisegimo sistemas.Tačiau saugos diržas turi būti prisegtas teisingai - užsegtas juosiant jį per petį ir per juosmenį arba kaip numatė transporto priemonės gamintojas , o ne aplink kaklą ir pan. (KET 202 - 206 p.)
Naujausi komentarai