Tęsdami temą apie saugų vaikų vežimą, aptarsime kietųjų lopšių saugumą ir jų naudojimo subtilybes.
Kuo ypatingas kietasis lopšys
Vis labiau populiarėja trijų dalių komplektai: vėžimėlis, automobilinė kėdutė 0–13 kg svorio mažyliui ir kietasis lopšys, kurį kai kurie gamintojai pritaikė ir vaikui vežti automobilyje. Jis turi specialius tvirtinimo diržus bei dirželius kūdikiui pačiame lopšyje prisegti. Lopšys skirtas mažyliui, sveriančiam iki 9 kg.
Vaiko saugumo priemonės automobilyje turi saugoti, kad mažasis keleivis smūgio metu nesusižalotų į salono detales ar nebūtų išmestas iš mašinos. Jos turi sušvelninti judesio energiją nesužeisdamos vaiko, bet kartu ir būti paprastos konstrukcijos.
Suaugusio žmogaus galva sudaro 10 proc. jo kūno masės, o vaiko – apie 35 proc. Taigi įvykus susidūrimui didelis krūvis tenka mažylio kaklui, nes reikia išlaikyti tokį nemažą svorį. Viena iš svarbiausių grupių, kurioms būtina papildoma saugos įranga – vaikai iki 8–9 mėn., t.y. iki tada, kol jie gali sėdėti. Be to, ir kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad vaiką iki vienerių metų privaloma vežti prisegtą prieš judėjimo kryptį.
Neprisegtas sužeis kitus
Jeigu vaikai neprisegti arba kitokiu būdu nepasirūpinta jų saugumu automobilyje, per eismo įvykį arba staigiai stabdant jie gali smarkiai susižaloti į salono interjero detales arba būti išmesti iš mašinos. Jei vaikas sėdi vaikiškoje kėdutėje arba pritvirtintas kitomis saugos priemonėmis, nutikus nelaimei jis liks sėdėti savo vietoje. Dėmesio! Smūgio metu kūno judesio energija proporcinga kūno svoriui ir judėjimo greičiui.
Statistiniai duomenys byloja, kad nuo vaikų, nepritvirtintų galinėje sėdynėje, smūgio jėgos žuvo ir kiti žmonės, sėdėję priekyje. Priešpriešinio smūgio atveju, pavyzdžiui, automobiliui judant 50 km/h greičiu, kūno judesio energija bus tokia didelė, kad 20 kg sveriantis vaikas spaus priekinę sėdynę ir tą, kuris joje sėdi, jėga, proporcinga beveik dviem tonom.
Beje, tyrimai rodo, kad per eismo įvykį vaikai mažiau rizikuoja susižeisti nei suaugę. Rizika patirti sužalojimus labai priklauso nuo žmogaus vietos automobilyje. Pagal kai kuriuos tyrimus, rizika žūti sėdint priekinėje sėdynėje 26 proc. didesnė, negu sėdint gale. O jei kalbėsime apie vaikus, tai priekinėje sėdynėje sėdintis vaikas, palyginti su tuo, kuris sėdi gale, rizikuoja dvigubai.
Išvada
Automobilinės kėdutės (0/0+ grupės), skirtos vaikams nuo gimimo iki 13 kg svorio, yra labiau pritaikytos prie vaiko fiziologijos. Jose įtaisyta speciali atrama vaiko galvai bei šoninės atramos, užtikrinančios jo viršutinės kūno dalies apsaugą. Šios kėdutės būtinai tvirtinamos prieš automobilio judėjimo kryptį, todėl jose vežti kūdikius ilgesnius atstumus yra gerokai saugiau nei kietajame lopšyje. Jį geriau naudoti pritvirtinus prie rėmo su ratais arba nešti kūdikį trumpą atstumą, o automobiliu kietajame lopšyje vežti tik labai mažu greičiu ir netoli.
Eksperto komentaras
DR. VIGILIJUS SADAUSKAS, VGTU Saugaus eismo centro direktorius
Kietasis lopšys arba krepšys labiau skirtas kūdikiui nešti trumpą atstumą arba vežioti pritvirtinus prie rėmo su ratais. Automobiliu lopšyje vežti galima tik 5–30 km/h greičiu ir tik trumpą atstumą, pavyzdžiui, iki netoliese esančio prekybos centro.
Kūdikio nešiojamąjį lopšį galima prisegti saugos diržais arba pritvirtinti prie plieninio rėmo, kuris prisegamas standartiniais saugos diržais, kad neapsiverstų. Taip pat galima naudoti papildomą apsauginį tinklą, kuris įtempiamas virš vaiko ir apsaugo, kad šis neiškristų iš krepšio. Reikia naudoti papildomą suoliuką, kad kūdikio krepšys stabdant ar per susidūrimą neįkristų tarp sėdynių. Šis suoliukas turi užpildyti tuščią tarpą tarp priekinės ir galinės sėdynės.
Jei kietasis lopšys automobilyje tvirtinamas įstrižai, tai neatitinka reikalavimo vaiką vežti prieš judėjimo kryptį, be to, jame nėra galvos atramos, o šoninės apsaugos gana toli nuo mažylio galvos ir kaklo. Taigi išsiruošus į ilgesnę kelionę vaiką geriau vežti specialioje automobilinėje kėdutėje, o kietajame lopšyje – trumpais atstumais (iki 1 km) ir iki 30 km/h.
Naujausi komentarai