Pereiti į pagrindinį turinį

Kas mažyliams geriausia? Saugos kėdučių testas (II)

Kas mažyliams geriausia? Saugos kėdučių testas (II)
Kas mažyliams geriausia? Saugos kėdučių testas (II)

Tęsiame temą kaip saugiai vežti vaikus automobilyje. Pirmoje dalyje kalbėjome apie pačių mažiausių (0-13 kg svorio) keleivių kėdutes, šįkart apžvelgsime tas, kurios skirtos vaikams nuo 9 kg iki tokio svorio, kai kėdutės jūsų vaikui jau nereikia.

Neretai vyresnių vaikų tėvai mano, kad automobilinės kėdutės ar kėdutės-paaukštinimo jų atžalai jau nereikia, nes vaikas didelis ir dabar jį apsaugos saugos diržai. Deja, ant galinės sėdynės sėdintis saugos diržu prisegtas vaikas iš tiesų nėra toks saugus, kaip vežamas prisegtas automobilinėje kėdutėje. Juk vaiko organizmas silpnesnis negu suaugusiojo ir eismo įvykio metu yra pažeidžiamesnis.

Saugos diržai nesulaiko mažesnio ūgio keleivių, jų klubai išslysta pro apatinę diržo dalį. Itin svarbu, kad saugos diržas avarijos metu apkrautų tvirčiausios kūno dalies kaulus. Tad, jei vaikas, kuris prisegtas saugos diržu, einančiu per pilvą ar net kaklu, patenka į avariją, apkraunamos būtent šios silpnosios jo kūno vietos. Eismo įvykio metu keleivį veikianti jėga yra apie 40 kartų didesnė už jo kūno masę, tad nenuostabu, kad vidaus organų sužalojimai tokiu atveju paprastai yra mirtini.

Kai avarijos metu automobilis šonu atsitrenkia į nejudančią kliūtį (stulpą, medį ir pan.) ar į automobilio šoną atsitrenkia kitas automobilis, labiausiai sužalojamas keleivio ar vairuotojo dubuo, krūtinės ląsta, taip pat pilvo sritis, kojos galva.

Tačiau, kai į automobilio galą atsitrenkia kitas automobilis, labiausiai nukenčia kaklo slanksteliai. Vaiko galvos svoris, palyginti su jo kūno svoriu, santykinai yra gerokai didesnis negu suaugusiojo. Be to, vaiko kaklo slanksteliai yra silpni. Tad specialioje kėdutėje sėdintis mažasis keleivis visais atvejais eismo įvykio metu yra daug geriau apsaugotas. Žemiau pateikiame pagrindines jau šiek tiek ūgtelėjusių vaikų saugos kėdučių grupes bei populiariausių rinkoje modelių įvertinimą.

Turėtume atminti, kad net ir atsargiai vairuodami nesame tikri dėl kitų eismo dalyvių elgesio. Nelaimingo atsitikimo kelyje tikimybė vis tiek išlieka, nes į mūsų automobilį gali atsitrenkti kito nedrausmingo vairuotojo automobilis. Todėl kelių eismo taisyklių nuostatų, kaip vaikai turi būti vežami automobiliuose, reikia būtinai paisyti.

Saugos kėdučių skirstymas

Grupė 1: nuo 9 iki 18 kg

Tinka kūdikiams ir vaikams, kurių svoris 9-18 kg, t.y. nuo 9 mėnesių iki 4 metų amžiaus. Šios grupės saugos kėdutės turi reguliuojamus saugos diržus, kurių padėtis vaikui augant gali būti keičiama. Automobilinės saugos kėdutės tvirtinamos važiavimo kryptimi, t.y. veidu į priekį. Šio tipo kėdutes patartina naudoti kuo ilgiau, t.y. tol, kol jos atitiks vaiko svorį arba kai vaiko galva bus aukščiau kėdutės nugarėlės.

Grupė 2/3: nuo 15 iki 36 kg

(saugos kėdutės ir kėdutės-paaukštinimai)Kai vaikas išauga 1 grupės saugos kėdutę, rinkoje parduodamos tokios, kurios atitinka tiek 2, tiek 3 automobilinių kėdučių grupę. Jos vaikams nuo 15 iki 36 kg svorio, t.y. nuo 3 iki 12 metų amžiaus. Šios kėdutės tvirtinamos prie priekinių ir galinių automobilio sėdynių saugos diržais, kuriais prisegamas ir vaikas. Vis dėlto labiau patartina jas tvirtinti prie galinių sėdynių, ypač jei priekyje yra keleivio saugos oro pagalvės. Šias kėdutes, nuėmus jų nugarėles, galima paversti kėdutėmis-paaukštinimais. Kada ir kaip tai galima padaryti, reikia išsiaiškinti prieš perkant kėdutę.

Universali grupė 1/2/3: nuo 9 iki 36 kg

Kai kurie gamintojai siūlo universalias saugos kėdutes, skirtas vaikams nuo 9 mėnesių iki 12 metų, t.y. sveriantiems iki 36 kg. Tai universalus sprendimas, tačiau būtina atsižvelgti į gamintoją bei paties modelio saugumo testų įvertinimus, nes būna atvejų, kad universalus variantas nėra nei saugus, nei patogus naudoti.

Saugos kėdučių-paaukštinimų tyrimo apžvalga

Lapkričio mėn. rinkos tyrimų bendrovė „GfK CR Baltic“ tinklalapio autoledi.lt užsakymu internete atliko apklausą apie automobilinių kėdučių naudojimą. Joje dalyvavo 500 respondentų - vairuojančių tėvų, kurių buvo teirautasi apie kėdučių-paaukštinimų naudojimą.

Deja, rezultatai ne itin džiuginantys. Pasirodo, kėdutes-paaukštinimus naudoja tik 11,4 proc. visų apklaustųjų. Niekuomet jų nenaudoja net 34,4 proc., o naudoja ne visuomet 23,6 proc. respondentų. Peršasi išvada, kad kol kas tėveliai per mažai dėmesio skiria tam, kaip reikia saugiai vežti savo jau ūgtelėjusias atžalas automobilyje.

Specialistų komentaras

ANTANAS ČEREŠKA, Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjo pavaduotojas

Kėdutės, palyginti su automobilio kaina ir jo eksploatacinėmis išlaidomis, kainuoja tikrai ne tiek daug, kad reikėtų taupyti jų sąskaita. Matyt, tėvai mažai rūpinasi savo vaikų saugumu ir 3-12 metų amžiaus vaikus (o kartais ir jaunesnius) ant galinės automobilio sėdynės veža ne specialioje kėdutėje, o dažnai ir visai neprisegę saugos diržais.

Dar viena automobilinių kėdučių nenaudojimo priežastimi laikyčiau ir tai, kad lietuviai sunkiai priima naujoves. Tačiau ši saugo mūsų vaikų sveikatą ir gyvybę.

Lietuvoje dabar smarkiai sumažėjo autoavarijose žuvusių vaikų pėsčiųjų ir dviratininkų skaičius, deja, vaikų keleivių žūsta daugiausiai.Reikia keisti savo įpročius ir kelyje elgtis taip, kad net ir įvykus nelaimei mūsų vežami vaikai nenukentėtų ar nukentėtų kuo mažiau. Geriau pasirūpinti vaikų saugumu iš anksto, o ne po to, kai jie nukenčia. Kiekvienas tikimės, kad avarija neįvyks, tačiau jų įvyksta kasdien.

DARIUS ŠIMKUS, Chalmers University of Technology (Geteborge, Švedija) automobilių inžinerijos specialybės studentas, VGTU transporto inžinerijos magistras

Daugumai vairuotojų ir keleivių trūksta informatyvaus paaiškinimo, kodėl turėtų būti naudojamos kėdutės vyresniems vaikams. Juk niekas nenori išleisti pinigų be priežasties, o vaikas įsitaisęs gale ir prisegtas saugos diržais atrodo esąs saugus, tačiau to nepakanka. Manau, niekas netaupytų savo vaikų sveikatos ar gyvybės sąskaita, jei rimtai susimąstytų apie tikrąsias grėsmes.

Dalis vairuotojų tikisi, kad važiuojant trumpą atstumą, avarija neįvyks. Deja, didžioji dalis - apie 60 proc. susidūrimų - įvyksta 8 km kelio atkarpoje nuo namų. Antai „Volvo“ griežtai rekomenduoja automobilines kėdutes vaikams iki ketverių metų amžiaus tvirtinti prieš automobilio judėjimo kryptį būtent dėl vaiko fiziologijos, nes kūdikio kaklas sudarytas iš kremzlių ir avarijos metu neatlaiko veikiamos jėgos. Pavyzdžiui, Švedijoje pagal statistiką taip pritvirtinus kėdutes automobilyje mirtinų įvykių nebuvo užregistruota visiškai.

Išvada

Lietuvoje saugos kėdutės vaikams, sveriantiems nuo 15 iki 36 kg, naudojamos ne visada, ypač kai jų svoris 25-36 kg. Tačiau į jas vaikus sodinti būtina - tik taip užtikrinsime jų saugumą eismo įvyko metu, nes besiformuojantis vaiko organizmas labiau pažeidžiamas. Kėdutės su nugarėlė ar kėdutės-paaukštinimai užtikrina, kad atitinkamo amžiaus vaikas bus tinkamiau ir saugiau prisegtas automobilyje, nei jis būtų prisegtas tik automobilio diržais.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų