Pereiti į pagrindinį turinį

Rengti Lietuvos komandas – monkės biznis

2009-08-14 09:01
Žinomumas: didžiausi sportinės aprangos gamintojai paprastai nemokamai remia tik pajėgius klubus, kurie garsina reklaminį ženklą.
Žinomumas: didžiausi sportinės aprangos gamintojai paprastai nemokamai remia tik pajėgius klubus, kurie garsina reklaminį ženklą. / Tomo Raginos nuotr.

Nuo ateinančio krepšinio sezono garsiausios Lietuvos klubinės komandos Kauno "Žalgirio" žaidėjai rungtyniaus vilkėdami "Champion" aprangą. Kiti sportinės aprangos gamintojai dėl to pernelyg nesisieloja.

Reklama sukosi tuščiai

Žinia, kad artimiausius trejus metus žalgiriečiai rungtyniaus vilkėdami "Champion" apranga, pastaruosius penkerius metus žalgiriečius rengusius "Tūtos" vadovus ne itin nuliūdino.

"Bus gera proga pasitikrinti ir mums, ir "Žalgiriui". Nei mes, nei jis nežinome, ką praradome. Gal po kelerių metų ir vėl bendradarbiausime", – kalbėdamas apie "Žalgirio" apsisprendimą pakeisti sportinės aprangos tiekėją nė krislelio apmaudo neparodė "Tūtos" direktorius Valentinas Navikauskas.

"Tūta" ir "Žalgiris" koja kojon nuėjo ilgą kelią. Pirmasis bendradarbiavimo faktas užfiksuotas praėjusio dešimtmečio viduryje. Vilkėdami šios bendrovės gamintą aprangą žalgiriečiai laimėjo Europos klubų taurės turnyrą ir atvėrė duris į Eurolygą. Po to "Žalgirį" pradėjo rengė "Nike", bet po kelių sezonų buvo pasirašyta nauja bendradarbiavimo sutartis su "Tūta", kuri komandai aprangą tiekė pastaruosius penkerius metus.

Kokią naudą iš to turėjo bendrovė, V.Navikauskas nedrįso spėlioti. Visus penkerius metus sportinę aprangą žalgiriečiai gaudavo už dyką. Pasak direktoriaus, tai "Tūtai" kainavo daugiau nei pusę milijono litų. Išskirtinę teisę pardavinėti gaminius su "Žalgirio" atributika turėjusi "Tūta" per penkmetį produkcijos pardavė už maždaug pusantro šimto tūkstančio litų.

Kiek tekstilės įmonei buvo naudinga visoje Europoje pastebima reklama dirbant su "Žalgiriu", apskaičiuoti sunku. Tokia reklama labai efektyvi, kai komandą rengiantis gamintojas turi išvystęs mažmeninės prekybos tinklą. "Tūta" tokio neturi. Anot bendrovės vadovo, pastaruosius kelerius metus mažmeninės prekybos mastai Lietuvoje nedidėjo.

"Gerai būti kartu su "Žalgiriu", bet reklama pradėjo suktis tuščiai", – teigė V.Navikauskas.

Pasiūlė aprangą ir pinigų

"Žalgirio" generalinis direktorius Paulius Motiejūnas sakė, kad dėl aprangos tiekimo kreipėsi į daugybę gamintojų. "Champion" pasiūlytos sąlygos buvo patraukliausios. "Kalbėjomės su visais, bet "Champion" pasiūlė ne tik tiekti aprangą, bet ir finansinę paramą", – atskleidė P.Motiejūnas.

Be nemokamos aprangos ir finansinės paramos, "Žalgiris" gaus vadinamąjį sėkmės procentą nuo pajamų, gautų už parduotą atributiką  su "Žalgirio" simbolika. P.Motiejūnas pripažino, kad bendradarbiaujant su "Tūta" klubas turėjo didesnės įtakos kuriant sportinės aprangos dizainą, bet ir "Champion" naujo stiliaus neprimetė.

"Pasirenkant stilių dalyvavo ne tik klubo vadovai, bet ir treneriai. Be to, neturime pagrindo abejoti "Champion" sprendimais. Juk šio gamintojo aprangą dėvi garsūs Europos ir NBA krepšininkai", – entuziazmu dėl sutarties su "Champion" tryško P.Motiejūnas.

Ne remia, o bendradarbiauja

"Champion" iš sutarties su "Žalgiriu" tikisi labai daug. Šį mėnesį bendrovė atidaro pirmąją firminę parduotuvę Vilniuje ir ketina per artimiausius dvejus metus atidaryti bent porą parduotuvių kituose miestuose. Be to, jau vedamos derybos su verslininkais, kuriems bus leista parduoti firminę produkciją.

"Champion" nusprendė plėtoti savo veiklą Baltijos šalyse ir susiklostė palankios aplinkybės, kad kaip tik dabar "Žalgiris" ieškojo aprangos tiekėjo. Pasiūlėme standartinę, visame pasaulyje priimtą bendradarbiavimo sutartį, kuri klubui tiko", – džiaugėsi "Champion" atstovas Baltijos šalyse Vilmantas Aušra.

V.Aušra pasakojo, kad sutartyje su "Žalgiriu" numatyta ne tik tiekti aprangą komandai, bet ir aktyviai bendradarbiauti kuriant sezoninių drabužių kolekcijas. Pasikeis ne tik žalgiriečių apranga. Bus kuriami, tobulinami ir, atsižvelgiant į metų laikus, keičiami sirgaliams siūlomi drabužiai. "Žalgirio" atributika turėtų papuošti 50–60 įvairiausių "Champion" tekstilės gaminių.

V.Aušra atskleidė, kad, prieš žengiant į naują rinką, buvo galvota ir apie kitų Lietuvos sporto komandų rėmimą, bet jei nebūtų pavykę pasirašyti sutarties su "Žalgiriu", bendrovė galėjo priimti sprendimą neremti nė vieno klubo. "Champion" atstovas Baltijos šalyse nenorėjo įžeisti kitų šalies klubų, bet leido suprasti, kad tokios pat sutarties, kaip su "Žalgiriu", su jais greičiausiai nebūtų pasirašyta.

"Versle viskas skaičiuojama. Nemokama apranga "Žalgiriui" – ne dovana, o partnerystė. Remti galime tik stiprų klubą, kuris temptų "Champion" reklaminį ženklą, o Champion" – klubo ženklą", – aiškino V.Aušra.

V.Aušros teigimu, "Champion" "Žalgirį" garsins ne tik Lietuvoje, ir atvirkščiai.

"Rytas" gavo, "Alytus" pirko

Principu – duoti garsiam ir parduoti pigiam, vadovaujasi daug sportinės aprangos gamintojų, taip pat ir Lietuvos tekstilininkai. Pavyzdžiui, "Audimui" priklausančiu firminiu ženklu "Orange Virus" pažymėtą aprangą praėjusį krepšinio sezoną "Lietuvos rytas" gavo už dyką, o kur kas mažiau žinomas "Alytus" pirko.

"Audimo" Sporto grupės vadovas Dainius Lenčiauskas patvirtino, kad "Žalgiris" ir į "Audimą" kreipėsi dėl sportinės aprangos tiekimo, bet bendrovė nebuvo numačiusi šiais metais remti daugiau krepšinio komandų. Kauno klubui pasiūlyta dosnių nuolaidų, bet ne absoliutus rėmimas.

Apskritai specializuotis kuriant komandinę aprangą nėra itin pelninga. Pavyzdžiui, "Žalgiris" dalyvauja trijuose turnyruose, kuriuose turi žaisti vilkėdamas skirtingą aprangą, kuri turi būti dviejų spalvų. Net ir tokiu atveju komandai užtenka apie 100 komplektų aprangos. Jeigu "Žalgiris" ir pirktų aprangą, jo poreikis laikomas nedideliu, o darbo reikia įdėti gana daug, nes kiekviena komanda siekia turėti išskirtinę aprangą.

"Eilinei krepšinio komandai užtenka 20 dviejų spalvų aprangos, o vienas mažmenine prekyba parduodamas laisvalaikiui skirtas modelis gaminamas tūkstančiais", – aiškino D.Lenčiauskas.

Rinka – per maža

Didžiąją "Audimo" pajamų dalį sudaro mažmeninė prekyba Lietuvoje, eksportas ir kitų užsienio firmų užsakymų gaminami drabužiai. Bet dėl  reklamos siekiama aprengti kuo įvairesnių sporto sričių atstovus.

Nėra taip, kad kokioje nors vienoje sporto šakoje absoliučiai dominuotų vienas gamintojas.

Pavyzdžiui, "Adidas" sportinę aprangą praėjusį sezoną vilkėjo trys Lietuvos krepšinio lygos (LKL) komandos. Bendrovė daugiau komandų artimiausiu metu rengti neketina.

"Rengiame kelias komandas, kad būtume matomi. Paprastai parama teikiama, kad ji vėliau atsipirktų, bet Lietuvoje per maža rinka. Be to, ir sirgalių požiūris kitoks nei kitose šalyse. Gaminių su palaikomos komandos atributika jie nuperka palyginti nedaug", – aiškino "Adidas" prekiniam ženklui atstovaujančios "Adidas Baltics SIA" komandinio pardavimo vadybininkas Simonas Gedutis.

Kai kuriose užsienio šalyse sportinės aprangos gamintojai lobsta iš jų remiamų komandų atributikos pardavimo, tačiau Lietuvoje šis verslas aukso kalnų nekrauna.
"Kai "Žalgiris" laimėjo Eurolygą, mes turėjome teisę parduoti  marškinėlius su jo atributika. Pardavėme keturis tūkstančius. Šie skaičiai yra labai maži. Nežinau, gal ateityje kažkas pasikeis, bet atrodo, kad šiam verslui Lietuvoje yra per maža rinka", – "Adidas" atstovui pritarė V.Navikauskas.

Apie Lietuvos rinkos menkumą supratę šalies tekstilininkai jau senokai patraukė laimės ieškoti užsienyje. Ten jie neprapuolė.

"Liūto dalį pajamų susirenkame užsienyje. Mes ir stiprūs, ir pažeidžiami vienu metu, nes specializuojamės kurdami aprangą krepšinio komandoms. Konkurencija Europoje labai didelė. Daug gamintojų savo aprangą duoda už dyką, todėl parduoti nelengva", – dėstė V.Navikauskas.

Neretai pasitaiko, kad Rusijoje, Ukrainoje bei kitose, dažniausiai Rytų Europos šalyse, susikerta "Tūtos" ir "Audimo" keliai. Abi bendrovės šį  dešimtmetį yra rengusios Latvijos vyrų krepšinio rinktinę. Šiuo metu "Tūtą" senajame žemyne bene labiausiai garsina puikiai žaidžianti Baltarusijos moterų krepšinio rinktinė. O "Audimas" jau nemažai metų yra apžiojęs gana didelį kąsnį – jo aprangą dėvi Lietuvos olimpiečių delegacijos, glaudžiai bendradarbiaujama su Lietuvos lengvosios atletikos federacija. Įvairių šalių garsius lengvaatlečius mielai rengia ir "Tūta".

Azijoje gaminti neketina

"Sporto komandų aprangos kūrimo specifika ta, kad dažniausiai sporto klubai yra paramos gavėjai ir visada siekia gauti maksimaliai daug aprangos kaip paramą. To nėra nė vienoje kitoje rinkoje. O šiuo metu, kai daugelis komandų išgyvena ne pačius geriausius laikus, siekis gauti aprangą kaip paramą yra dar didesnis", – apie verslo subtilybes kalbėjo D.Lenčiauskas.

V.Navikauskas pastebėjo, kad šiemet, kaip niekada, daug komandų vis dar nėra pasirašiusios sutarčių dėl aprangos tiekimo, nes nežino, kokį biudžetą joms pavyks surinkti. Šiuo metu aprangos kokybė klubų savininkams nebėra tokia svarbi. Didesnis dėmesys skiriamas kainai. Dėl to Lietuvos gamintojai vis dažniau gali pralaimėti kovą su Rytų Azijoje gaminta apranga, kurios savikaina yra keliskart mažesnė.

Ir D.Lenčiauskas, ir V.Navikauskas tvirtino, kad savo užsakovams Azijoje komandinės aprangos negamino ir negamins.

"Mes dirbame kaip ugniagesiai. Buvo tokių atvejų, kai per skrydžius  dingdavo visa žalgiriečių apranga. Naują pasiūdavome per parą. Azijoje taip greitai neapsisuktume", – tvirtino V.Navikauskas.


Siekia įteisinti sukneles

Pastaraisiais metais Lietuvos sportinių drabužių gamintojai užsieniečiams ne tik įrodė, kad sugeba gaminti kokybišką produktą, bet ir bando diktuoti savo madas. Kuriamos naujos originalios kolekcijos, kurios tenkina išskirtinį užsakovų skonį.

"Tūta" aktyviai dalyvauja procesuose, kurie jau artimiausiais metais gali neatpažįstamai pakeisti moterų krepšinį.

"Turbūt esame pirmieji pasiuvę krepšininkėms sportines sukneles. Bet su jomis kol kas neleidžia žaisti krepšinio taisyklės", – pasakojo V.Navikauskas.

Krepšinio taisyklės byloja, kad sportiniai marškinėliai privalo būti sukišti į kelnaites. Suknelių susikišti nebūtų kur, todėl jau inicijuojamos taisyklių pataisos.


Praėjusį sezoną LKL komandas rengė:

"Tūta" – "Žalgirį", "Aisčius" "Nevėžį", "Sūduvą", "Sakalus".

"Adidas" – "Šiaulius", "Kauną", "Techasą".

"Orange virus" – "Lietuvos rytą", "Alytų".

"And1" – "Neptūną".

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų