Apėmė neviltis
Pernai Palangoje gyvenanti Albina kreipėsi į odontologijos kliniką „Clinic DPC“ Klaipėdoje dėl dantų protezavimo. Pasitarusi su specialistais, nutarė imtis reikalingų procedūrų.
Klaipėdoje buvo surašytas dantų implantavimo planas. Kai 2021 m. balandžio 29 d. Kaune Albinai buvo įdėti laikinieji protezai, moterį buvo apėmusi neviltis dėl staiga pasikeitusios išvaizdos – jai atrodė, kad dantys – per ilgi, ne visai atitiko burnos anatomiją, trukdė kalbant.
Tų pačių metų gegužės 7-ąją prasidėjo ir pirmieji alergijos simptomai. Specialistai moterį ramino, esą nuolatiniai protezai jokio diskomforto nesukels, bus daug dailesni, alergijos turėtų nelikti.
„Laikinais protezais tąkart buvau iki rugsėjo 24-osios. Tą dieną Panevėžyje man buvo uždėti nuolatiniai protezai, bet beveik kas savaitę vis tekdavo juos nuimti, kadangi man buvo labai blogai. Verkiau iš skausmo“, – tikino Albina.
Išvaizdos pokyčiai išgąsdino
Praėjusių metų rugsėjį įdėjus nuolatinius protezus, alergija sumažėjo, tačiau nedingo. Albina teigė, jog atsirado ir blogas burnos kvapas, moteris ėmė spjaudytis lipniomis seilėmis.
„Dantys gražūs, bet jų nešioti iki šiol negaliu. Daug laiko gyvenau su skausmu. Man pasiūlė arba likti be dantų, arba laikinais protezais. Pasirinkau likti laikinais, nes su jais neskauda“, – sakė moteris.
Taip pat po protezavimo Albina pastebėjo, esą pasikeitė jos veido bruožai – viršutinė lūpa per vidurį atrodė lyg iškelta, o kraštai nuleisti į šonus. Skaudėjo apatinį žandikaulį valgant, buvo paraudusi gleivinė.
2021-ųjų gruodį moteris kreipėsi dėl konsultacijos su gydytoju protezuotoju iš kitos odontologijos klinikos.
Šis patarė ieškoti priežasties, kodėl skauda valgant, yra paraudusi gleivinė, o dėl viršutinės lūpos padėties pasikeitimo – spręsti su gydytoju protezuotoju ir techniku iš tos klinikos, kurioje buvo atlikta operacija.
Atvažiavus būtent vizito dieną, šių metų vasarį, manęs laukė linčas. Kalbėjomės 75 minutes, ir direktorė jau pasakė, kad negali būti net kalbos apie protezų perdarymą. Betgi ji man buvo prižadėjusi perdaryti tuos protezus.
„Klinikos „Clinic DPC“ direktorė Irma Kvedarienė man pasakė, kad komisiją sudarys iš nepriklausomo gydytojo protezuotojo ir nepriklausomo dantų techniko, tai reiškia ne tų žmonių, kurie man darė protezus. Kai atvažiavau 2021 m. lapkričio pabaigoje, nors buvo kita gydytoja protezuotoja, bet pakvietė tą patį dantų techniką. Gruodžio 3 d. nuolatinius protezus prisuko galutinai ir pasakė, kad daugiau nieko negali padaryti. Dar paminėjo, kad tai aš pati nusitryniau dantis šepetėliu, bet juk man ne septyneri metai“, – stebėjosi palangiškė.
Apžiūra vyko Kaune. Jos metu moters protezai buvo galutinai sutvarkyti, atlikti ir tam tikri koregavimai, po kurių buvo lengviau sukąsti dantis, bet valgant, pacientės teigimu, vis dar skaudėjo.
Direktorė I.Kvedarienė patarė moteriai kreiptis, jei dar jaus diskomfortą, tuomet vėl bus ieškoma sprendimų ir daroma viskas, kad pacientė jaustųsi geriau.
Skausmas niekur nedingo?
Šių metų sausį moteris ir vėl sunerimo, kadangi šalia implanto burnoje užčiuopė keistą darinį. Dar kartą paskambinusi klinikos direktorei išreiškė susirūpinimą, tad I.Kvedarienė patarė nuvažiuoti į Klaipėdą, kad moteris būtų apžiūrėta, padaryta rentgeno nuotrauka. Tačiau Klaipėdoje rentgeno nuotrauka nebuvo daryta.
Pasak Albinos, telefoninio pokalbio metu su direktore buvo aptarta galimybė perdaryti naujuosius protezus.
„Gydytoja apžiūrėjo guzelį, nusiuntė pas jų pačių burnos chirurgą, dėl kurio važiavau į Mažeikius. Iš tikrųjų apvažiavau daug miestų – Klaipėdą, Mažeikius, Panevėžį, Kauną. O atvažiavus būtent vizito dieną, šių metų vasarį, manęs laukė linčas. Kalbėjomės 75 minutes, ir direktorė jau pasakė, kad negali būti net kalbos apie protezų perdarymą. Betgi ji man buvo prižadėjusi perdaryti tuos protezus“, – tikino Albina.
Tačiau direktorė neigia davusi šiuos pažadus. Pasak jos, tokių dalykų žadėti negali niekas, ypač įmonės vadovė.
„Niekada tokių pažadų niekas neduoda. Jeigu pacientai jaučia kažkokį diskomfortą, ką mes pirmiausia darome, tai kreipiamės į specialistus – protezuojantį gydytoją ir dantų techniką – tai yra profesionalai, dirbantys ne vienerius metus, turintys didelę darbo patirtį, kompetenciją. Jie nustato, ar reikalingas kažkoks koregavimas. Sėdėdama su pacientu ir diskutuodama negaliu pasakyti, kad kažką pergaminsime ar taisysime, nes tai ne odontologo kėdė. Tokių sprendimų ir pažadų niekada gyvenime niekas negali dalinti, o tuo labiau įmonės direktorė“, – teigė I.Kvedarienė.
Realybė: brangi svajonė turėti gražius ir sveikus dantis ne visada išsipildo. Shutterstock nuotr.
Gydytojai problemų nematė
Klinikos direktorė taip pat pabrėžė, kad Albina buvo siųsta pas įvairius specialistus, tačiau jos įvardytų nusiskundimų gydytojai išspręsti negalėjo.
„Esame kvietę įvairius specialistus ir siuntę pačią pacientę ir pas veido žandikaulių chirurgą tam, kad įsitikintume, jog tie nusiskundimai yra realiai taisytini. Nes protezas kiekvienam pacientui – individualus, derinamas – vienam reikia ilgesnio adaptavimosi laikotarpio, kitam užtenka trumpesnio, o nusiskundimai, kuriuos gauname iš pacientų, turi būti įvertinti specialistų. Tačiau tai, ką matė ši pacientė, neatitiko to, ką matė gydytojai. Vadinasi, bet kokie koregavimai neišspręs jos vardijamų priežasčių, nes jų realiai nėra“, – nurodė I.Kvedarienė.
Kodėl kilo alergija?
Kalbėdama apie alergines reakcijas, direktorė minėjo, kad protezuose nebuvo nė vienos medžiagos, kuri galėtų alergizuoti.
„Kai pacientei buvo įdėti laikinieji protezai, ji pradėjo skųstis, kad jie sukėlė alergiją, ir galvojo, jog tai būtent dėl protezų. Mes, klinika, padarėme viską, kad pacientei pagamintume nuolatinius protezus, nenaudodami nė vienos medžiagos, kuri galėtų alergizuoti. Gali būti ir daugiau priežasčių, kas sukėlė alergiją, bet šie protezai nekėlė jokios. Alerginė reakcija galėjo būti susijusi su sveikatos sutrikimais arba vartojamais vaistais. Galbūt pacientė kažką gydėsi ar vartojo vaistus, ir medžiaga sureagavo. Tačiau to nustatyti prieš dedant protezus buvo neįmanoma“, – kalbėjo direktorė.
Ji tvirtino, jog Albinos protezams buvo padaryta didelė nuolaida. „Protezai, kuriuos pagaminome, kainavo apie 10 tūkstančių, o mes jai padarėme 60 proc. nuolaidą, kad mokėtų kaip už paprastus protezus“, – sakė I.Kvedarienė.
Kodėl kilo alerginė reakcija, sunku pasakyti. Pacientė mano, kad tai dėl plastiko, kuriam ji alergiška.
„Jau turiu atsakymą iš alergologijos klinikos – aš esu alergiška plastmasei. Tačiau, kai dariausi operaciją, to nežinojau“, – užsiminė Albina.
Jos manymu, visa tai – gydytojų neapsižiūrėjimas, kadangi atlikti alergijų testą specialistai galėjo pasiūlyti dar prieš operaciją.
„Jie nežinojo, kad man bus alergija, bet ir neapsidraudė. Jeigu būtų norėję apsidrausti, turėjo paprašyti manęs, kad atsivežčiau alergologo pažymėjimą, bet jie manęs to neprašė. Kai tai atsitiko, tiems protezams padarė nuolaidą. Bet kai juos pagamino, protezai neatitiko mano burnos anatomijos, ir gydytojai daugiau nieko nebedarė. Protezų kaina – 12 tūkst. eurų, o jau sumokėjau 13 tūkst.“, – aiškino pacientė.
Tačiau odontologų vadovė tikino, kad ne klinika turėjo atlikti tyrimus dėl alergijos.
„Pacientai savo anketose privalo pažymėti, kad turi kažkokių alerginių reakcijų. Pacientės anketoje apie alergijas nieko nebuvo, vadinasi, jokie tyrimai nebuvo atliekami. Pacientas pats turi pasakyti, jeigu jis yra kažkam alergiškas. Šią informaciją būtina pateikti atvykus į kiekvieną sveikatos įstaigą. Jeigu pacientas tokios informacijos nepateikia, mes negalime ištirti visų galimų alerginių reakcijų arba ligų, nes odontologijos klinika nėra sveikatos tyrimų centras, kuriame būtų galima jas nustatinėti“, – tvirtino I.Kvedarienė.
Sutartį nutraukė vienašališkai
Šių metų balandžio 29 d. klinika nutraukė paslaugų tiekimo sutartį su Albina.
„Klinika atsiuntė pasirašytą susitarimą dėl paslaugų nutraukimo, kurio aš nepasirašiau“, – stebėjosi palangiškė.
Direktorės nuomone, šis sprendimas priimtas, nes pacientei buvo suteiktos visos paslaugos ir padėti specialistai daugiau niekuo negali. „Taip, tai buvo mūsų siūlymas. Pagal garantiją savo įsipareigojimus pacientui vykdome. Sutarties nutraukimas nėra sąlygų praradimas, tai yra garantija, kad jei kažkas nutiktų, klinika iki garantijos pabaigos tikrai visus savo įsipareigojimus vykdys“, – pabrėžė direktorė.
Moteris dėl patirtos žalos jau kreipėsi į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą bei Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją. Jų sprendimo dar teks palaukti.
„Žalos nustatymo komisija pasakė, kad svarstymas gali tęstis apie du mėnesius, o Akreditavimo tarnyba svarstys nuo trijų iki aštuonių mėnesių“, – nusivylusi sakė moteris.
Iki tol Albinai ir toliau teks būti tik su laikinaisiais protezais.
Dėl pasikeitusios išvaizdos ir sužalotos sveikatos Albina patiria diskomfortą ir bendraudama, nes kalba tapo nerišli, nepatogu net valgyti. Laukdama sprendimo palangiškė dar tikisi, kad atsiras žmonių, galinčių padėti.
„Tiek pinigų išleidau, nebeturiu iš kur jų paimti, o situacija – baisi. Daug kur matau, kad žmonėms padeda, atsiliepia į tą šauksmą, o man kažkaip neišeina. Ką dar padaryti?“ – svarstė moteris.
Nagrinėjo 41 skundą
Oficialioje Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos 2021 m. veiklos ataskaitoje nurodyta, kad pareiškimuose skundžiamos odontologijos paslaugos sudaro 17 proc. Nuo 2019 gruodžio 31 d. iki 2020 m. sausio 1 d. buvo išnagrinėtas 41 pareiškimas dėl odontologijos paslaugų.
Odontologijos klinika nėra sveikatos tyrimų centras.
Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento Specializuotos sveikatos priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jadvyga Miceikaitė šį atvejį komentuoti atsisakė.
„Komentuoti konkrečios situacijos negalime, nes neturime galimybės objektyviai susipažinti su visomis detalėmis ir aplinkybėmis, o teikiama informacija nėra pakankama. Kita dalis prašomos informacijos dėl kitų galimų skundų yra konfidenciali“, – teigė J.Miceikaitė.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistai tokių situacijų apskritai nenagrinėja.
„Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ginčų šioje srityje nenagrinėja. Patartume kreiptis į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą, nes jai priskirtas pacientų teisių priežiūros funkcijų vykdymas“, – nurodė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė.
Naujausi komentarai